مطالب علمی
مطالب علمی

مطالب علمی

صنایع ذوب آهن

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
نوع شرکت سهامی
بنیانگذاری ۲۳ دی ۱۳۴۴
بنیانگذار(ها) دولت ایران، دولت شوروی
دفتر مرکزی اصفهان، Flag of Iran.svg ایران
شعار با اطمینان بسازید!
وب‌گاه esfahansteel.com

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولید کننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که با ظرفیت ۲٫۸ میلیون تن محصول نهایی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. بر طبق برنامه، با بهره‌بردای از طرح توازن تولیدات این شرکت به ۳٫۶ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه

ایران در قرون واعصار گذشته از جهت آشنایی با نحوه به دست آوردن آهن و فولاد همسطح و همتراز دیگر جوامع و تمدن‌های بزرگ بود. اما در سه قرن اخیر به لحاظ افزایش سرعت تحولات در زمینه تکنولوژی تولید فولاد در کشورهای صنعتی و نیاز روزافزون به محصولات فولادی، ایران در زمره وارد کنندگان محصولات فلزی قرار گرفت و ایجاد یک کارخانه ذوب آهن که مادر صنایع محسوب می‌شود به عنوان یک آرمان ملی از دوره قاجار مطرح بود که همواره با موانع متعددی روبه رو گردید. تا اینکه در ۲۳ دی ماه سال ۱۳۴۴ در چهارچوب پروتکل همکاری‌های فنی و اقتصادی بین دولت‌های ایران و شوروی سابق، احداث کارخانه ذوب آهن در محل دشت طبس از دشتهای شرقی (ریز، زرین شهر کنونی) از شهرهای استان اصفهان مورد توافق قرار گرفت. مدیران عامل شرکت ذوب آهن اصفهان از بدو تاسیس به ترتیب بدین شرح میباشند: عبدالحمید شیبانی ، محمد متقی، محمد مانی ، حسین نیلی ، داریوش شهیدی ، احمد صادقی ، محمود اسلامیان، محمد رضا فرقدانی، مسعود ابکا، بحرام سبحانی، حکم الله بابایی، صفر علی براتی ، اردشیر سعد محمدی

تولیدات

انواع فولادهای ساختمانی

انواع تیرآهن بال‌نیم‌پهن موازی (I- BEAM) و بال‌پهن موازی (H- BEAM) که برای اولین بار در کشور در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طراحی و تولید گردیده است. در حال حاضر محصول تیرآهن ذوب آهن اصفهان با علامت اختصاری Esco بر روی جان بال بصورت برجسته قابل شناسایی است.

  • تیرآهن بال نیم پهن I در اندازه‌های ۱۲۰ تا ۳۰۰ و تیرآهن بال‌پهن موازی H در سایز ۱۶۰ میلیمتر.
  • انواع نبشی‌های بال مساوی در اندازه‌های ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ و انواع ناودانی در اندازه‌های ۱۴۰ و ۱۶۰ میلیمتر.
  • انواع میلگردهای ساده و آجدار از سایز ۵٫۵ تا ۳۲ میلیمتر، بصورت شاخه‌ای و کلاف.
  • انواع میلگرد ساده از اندازه ۳۲ میلیمتر به بالا.
  • انواع چهارگوش ۱۰۰x۱۰۰ تا ۲۵۰x۲۵۰ میلیمتر.
  • ریل U۳۳: تولید این ریل در خاورمیانه برای اولین بار در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۸۷ صورت پذیرفته است و همچنین تولید ریل UIC۶۰ در دست مطالعه و طراحی است.

بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات ذوب آهن، وسعت ویرانی‌های ناشی از زلزله حتی در میان ساختمان‌های نوساز با اسکلت به ظاهر مستحکم نیز بسیار بالا است که یکی از دلایل این امر استفاده از مصالح غیر استاندارد می باشد. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس مقررات بسیار سخت‌گیرانه ای نسبت به فولاد ساختمانی اعمال می نمایند؛ لذا بخشی از محصولاتی که در بازار جنوب خلیج فارس امکان عرضه ندارند به بازار ایران وارد می‌شوند. بر مبنای تحقیقات بعمل آمده توسط دانشگاه امیرکبیر، حدود ۴۰ درصد از استفاده کنندگان میلگرد، محصولات دیگری را به اشتباه به جای میلگردهای آجدار ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌دهند. وجود نشان شرکت سهامی ذوب آهن بر روی تیرآهن‌های تولیدی، معیار شناخت محصول واقعی از تقلبی است.

انواع فولادهای صنعتی

انواع فولادهای صنعتی با مشخصه‌های B USD۷،RSD۷،RST۳۴-۲،C۶۷،۷۰CR۲،CK۴۵،CK۳۵،SWRH۲۷- که به منظور تولید محصولات صنعتی از قبیل مفتول الکترود، مفتول فنر، مفتول سیم طوقه و مفتول کششی مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

فراورده‌های فرعی

فراورده‌های جانبی شرکت عبارتند از: چدن جامد، قطران، گسیلن، تولوئن، سولفات‌آمونیوم، زغال کک، سرباره کوره بلند، لجن صنعتی، آهک، اکسیژن و ازت مایع

مکانیزم فروش و قیمت‌گذاری محصولات

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان محصولات ساختمانی خود را از طریق بورس کالای ایران به فروش می‌رساند و قیمت محصولات از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌گردد. بخشی از محصولات فولادی این شرکت به کشورهای خارجی نیز صادر می‌گردد. به دلیل نوسان در مصرف داخلی فولاد، این شرکت به منظور کنترل قیمت‌ها هنگام افزایش تقاضا در بازار داخلی، صادرات خود را متوقف می‌نماید.

زمان عرضه در بورس کالا یکشنبه و چهارشنبه هر هفته تعیین گردیده است. لیست محصولات ۲۴ ساعت قبل از عرضه در سایت اینترنتی این شرکت از طریق «منوی مدیریت - ارتباط با مشتریان» قابل مشاهده است.

فروش به یکی از این دو طریق قابل انجام است:

  • مشتری با یک کارگزار در بورس مذاکره نموده و درخواست خود را به ایشان می‌دهد. سپس کارگزار با شرکت ذوب آهن اصفهان هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • مشتری درخواست خود را مستقیماً برای مدیریت فروش و پشتیبانی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ارسال می‌نماید، پاسخ قیمت و تاریخ فروش محصولات به مشتری اعلام می‌گردد، و سپس مشتری با هماهنگی با کارگزار بورس اقدام به خرید می‌نماید.

پیوند به بیرون

منابع

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان











نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.